Тести для визначення лідерських якостей





Педагог-організатор формує резерв органів учнівського самоврядування. З цією метою він вивчає лідерські якості особистості. Для визначення лідерських якостей можна скористатися наступними методиками.


 Тест « Я і колектив»

 1. Ваш товариш захворів і не прийшов до школи. Ви:

а) зателефонуєте йому і поцікавитеся здоров’ям – 5;

б) ніяк не відреагуєте – 1;

в) відвідаєте його – 10.


2. Товариш не впорався з домашнім завданням. Ви:

а) дасте йому списати –  5;

б) допоможете розібратися – 10;

в) вдасте, що вас це не стосується – 1.


3. Вам дуже хочеться морозива, і ви маєте гроші, та поряд з вами товариш, у якого немає грошей. Ви :

а) купуєте морозиво тільки собі – 1;

б) позичите товаришеві гроші – 5;

в) купите два морозива – 10.


 4.Однокласник запросив вас на День народження, а товариша – ні. Ви:

а) нічого не скажете йому і підете самі – 1;

б) попросите однокласника запросити товариша – 10;

в) підете самі, попередньо пояснивши товаришеві ситуацію – 5.


5.Товариш отримав не дуже приємне доручення-прибрати клас. Ви:

а) допоможете йому – 10;

б) поспівчуваєте йому і підете додому – 5;

в) порадієте тихцем ,що таке доручення отримав він а, а не ви – 1.


6.Ваш товариш виграв приз у складному конкурсі. Ви:

а) будете намагатися взяти участь у такому ж конкурсі – 5;

б) порадієте за свого товариша – 10;

в) у душі позаздрите йому – 1.

  

 Якщо ви набрали:

50-60 б. Ваші товариші можуть пишатися дружбою з вами. Ви – людина надійна, з вами – хоч у вогонь, хоч у воду.


20-49 б. Ви – непоганий товариш. Та тільки й того. Ви – обережний, нерішучий. Але часом дуже важливе в житті  проходить повз вас. Поміркуйте над цим.


Менше 15 б. Навряд чи поруч з вами є справжній друг. І винні в цьому ви самі. Бо вам і самому не хотілося б мати такого друга . Намагайтеся змінити свої стосунки з товаришами ,якщо не хочете залишитися самотнім.

Соціометрія

      Термін соціометрія, який запропонував американський вчений Дж. Морено, визначає вимірювання взаємовідношень в групі. Попередньо члени групи повинні познайомитися між собою та, по можливості, виконати разом певні доручення. Учасники процедури повинні знати одне одного.

   Соціометрична процедура зводиться до наступного. Спочатку визначається критерій для оцінки тієї чи іншої сторони міжособистісних співвідношень. Для цього формулюються питання, пов'язані з реальною ситуацією життя і діяльності, наприклад:

            “Кого з вашої групи ви хотіли б мати сусідом по квартирі?”,

            “Кого б ти запросив на день народження?” або

            “З ким з членів групи ти бажав би зустріти Новий рік?”.

            Не слід ставити питання, які не пов'язані з конкретною діяльністю, наприклад:

            “ Хто з членів групи вам друг?”.

            Питання можна занести на спеціальну картку, або оголосити усно. При цьому, на заздалегідь роздані всім картки, кожний заносить тільки прізвище та ініціали обраних членів класу. Кількість виборів можна обмежити до трьох. Після закінчення виборів, картки збираються,  розкладаються в алфавітному порядку і нумеруються. Вгорі справа вказується  прізвище того, хто робив вибори, зліва - прізвища тих, кого він обрав у черговому порядку.

   Спосіб побудови матриці

   По вертикалі записуються під номерами за алфавітом прізвища всіх членів групи, по горизонталі - тільки їх відповідні номери. У відповідних клітинках знаком “+” визначають вибір. Якщо члени групи вибрали один одного, то це взаємний вибір, його обводять кружечком. Після завершення  переносу даних з усіх карток, кожному підраховується кількість виборів та взаємних виборів. Це і є показники популярності в групі.

   На основі соціоматриці можливо побудувати соціограму - карту соціометричних виборів. Така карта має вигляд щита, який складається з чотирьох концентрично розміщених кіл. У першому колі необхідно розмістити членів групи, які отримали шість і більше виборів, у другому - 3-5 виборів, у третьому - 1-2 вибори, а в четвертому - тих, хто не отримав ні одного вибору.

   Всі ті, хто буде розміщений в першому і другому колі, займають благополучне положення в групі. Учні, які розміщені у третьому знаходяться  в несприятливому становищі. Представники четвертого кола становлять групу аутсайдерів. Таким чином, чим ближче до центру кола розміщений член групи, тим вищий його позитивний статус у групі.

Визначення індексу згуртованості колективу

   Згуртованість колективу - параметр, який вказує на ступінь інтеграції колективу,  його згуртованість в єдине ціле.

   Дана методика складається з п'яти питань, з кількома варіантами відповідей на кожне з них. Відповіді кодуються в балах (максимум - 19 балів, мінімум - 5 балів).

  Питання:

    1. Як ви оцінили б свою належність до групи?

   а) Почуваю себе її членом, частиною колективу.

   б) Беру участь у більшості видах діяльності.

   в) Беру участь в одних видах діяльності і не беру в інших.

   г) Не відчуваю, що являюсь частиною групи.

   д) Живу та існую окремо від неї.

   є) Не знаю, важко відповісти.


    2. Перейшли б ви в інший колектив, якщо б вам надали таку можливість (без змін інших умов)?

   а) Так, дуже хотів би перейти.

   б) Скоріш перейшов би, чим залишився.

   в) Не бачу ніякої різниці.

   г) Скоріш за все, залишився б у цьому колективі.

   д) Дуже хотів би залишитися у цьому колективі.

   є) Не знаю, важко відповісти.


    3. Які взаємини між членами вашого колективу?

   а) Кращі, ніж у більшості колективів.

   б) Приблизно такі ж, як і у більшості колективів.

   в) Гірші, ніж у більшості колективів.

   є) Не знаю, важко відповісти.


    4. Які у вас взаємини з вчителями?

   а) Кращі, ніж у більшості групах.

   б) Приблизно такі ж, як і у більшості групах.

   в) Гірші, ніж у більшості груп.

   є) Не знаю, важко відповісти.


    5. Яке відношення до навчання у вашому колективі?

   а) Кращі, ніж у більшості колективів.

   б) Приблизно такі ж, як і у більшості колективів.

   в) Гірші, ніж у більшості колективів.

   є) Не знаю, важко відповісти.


  бали:

питання         а         б         в        г         д         є

      1               5         4         3        2        1         1

      2               1         2         3        4        5         1

      3               3         2         1        1        -          -

      4               3         2         1        1        -          -

      5               3         2         1        1        -          -


   Бали сумуються і інтерпретуються, таким чином, що, чим більша сума, Тим більша згуртованість в колективі.

  Методика визначення рівня самооцінки

   Самооцінка - це оцінка особистістю себе, своїх можливостей, якостей і місця серед інших людей. Безумовно, це базисна риса особистості.

   Самооцінка визначає взаємовідносини з оточуючими, критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач. Використати її можливо тільки поряд з наступними двома методиками (по з'ясуванню рівня самоповаги і домагань). За формулою Джеймса: Самооцінка = 0x01 graphic 0x01 graphic

  Судження

    1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали

    2. Постійно відчуваю свою відповідальність по роботі

    3. Я турбуюсь за своє майбутнє

    4. Багато хто мене ненавидить

    5. Я менш ініціативний, ніж інші

    6. Я турбуюсь про свій психічний стан

    7. Я боюсь виглядати дурним

    8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий, ніж мій

    9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми

   10. Я часто допускаю помилки

   11. Я не вмію як слід говорити з людьми

   12. Мені не вистачає впевненості в собі

   13. Мені б хотілося, щоб мої дії схвалювались іншими частіше

   14. Я занадто скромний

   15. Моє життя безкорисне

   16. Багато хто неправильної думки про мене

   17. Я не маю з ким поділитись своїми думками

   18. Люди чекають від мене дуже багато

   19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями

   20. Я трохи бентежусь

   21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене

   22. Я не відчуваю себе в безпеці

   23. Я часто хвилююсь даремно

   24. Я відчуваю себе незручно, заходячи в кімнату, де вже сидять люди

   25. Я почуваю себе скутим

   26. Я відчуваю, що люди говорять про мене за моєю спиною

   27. Я впевнений, що люди майже все сприймають легше, ніж я

   28. Мені здається, що зі мною повинна статись якась неприємність

   29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене

   30. Я не комунікабельний

   31. В суперечках я висловлююся лише тоді, коли впевнений в своїй правоті

   32. Я думаю про те, чого чекає від мене громадськість


   Шкала відповідей

   “дуже часто”, “часто”, “інколи”, “рідко”, “ніколи”

   бали: “дуже часто” - 4 бали, “часто” - 3 бали, “інколи” - 2 бали,

   “рідко” - 1 бал, “ніколи” - 2 бали


   Для визначення рівня самооцінки необхідно скласти бали по всіх 32 судженнях.


   0 - 25 балів - високий рівень самооцінки, при якому людина, як правило, не має у собі “комплексу неповноцінності”, правильно реагує на зауваження інших, рідко має сумніви щодо своїх дій.

   26 - 46 балів - адекватний рівень самооцінки, який свідчить про те, що людина дуже рідко страждає від “комплексу неповноцінності” і лише час від часу намагається підлаштуватися під думки інших.

   47 - 128 балів - низький рівень самооцінки, при якому людина боляче переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди враховувати думки інших і часто страждає від “комплексу неповноцінності”.

Методика оцінки рівня домагань

   Питання

    1. Ви наполегливий і без коливань здійснюєте прийняті рішення, не зупиняючись перед труднощами?

    2. Ви вважаєте, що командувати, керувати краще, ніж бути підлеглим?

    3. У порівнянні з великою кількістю людей ви достатньо здібні і кмітливі?

    4. Коли вам доручають яку-небудь справу, ви завжди наполягаєте на тому, щоб робити її по-своєму?

    5. Ви завжди і всюди прагнете бути першим?

    6. Якщо б ви серйозно зайнялись наукою, то рано чи пізно стали б ви професором?

    7. Вам дуже важко сказати собі “ні”, навіть тоді, коли ваше бажання нездійсненне?

    8. Ви вважаєте, що досягнете в житті набагато більше, ніж ваші однолітки?

    9. У своєму житті ви ще встигнете зробити дуже багато, більше, ніж інші?

   10. Якби вам довелося заново розпочати життя, ви б досягли набагато більшого?

            Шкала відповідей

   “так”, “ні”, “не знаю” (у випадку сумніву, невизначеності)

   бали: “так” - 1 бал, “ні”, “не знаю” - 0 балів


   6 - 7 балів - завищений рівень домагань

   1 - 2 бали - занижений рівень домагань

   3 - 5 балів - адекватний, відповідний вашим можливостям, рівень домагань


Також для оцінки рівня домагань можливо використовувати методику Ф. Хоппе.

  Учням пропонується ряд завдань, що відрізняються рівнем складності.

   Завдання наносяться на картки, які розміщенні перед учнями в порядку ускладнення їх номерів та, відповідно, змісту.

   Учням дається така інструкція:

   - Перед вами лежать картки, на звороті яких написані завдання. Номери на картках означають рівень складності завдання. На розв'язання кожного завдання відведена певна кількість часу, яка не називається. Я стежу за ним за допомогою секундоміру. Якщо ви не вкладаєтесь в цей час, завдання вважається не виконаним і не зарахованим. Якщо вкладаєтесь в цей час, ви отримуєте “+”. Завдання ви можете вибирати самі.

   Можна на свій розсуд збільшувати або зменшувати відведений час і, таким чином, довільно оцінювати виконання, як правильне, так і неправильне. Тільки після оцінки учень повинен вибрати інше завдання. Число виборів доцільно обмежити до 5.

  Номери карток та зміст завдань

    1. Написати три слова на букву “Н”

    2. Написати назву чотирьох фруктів на букву “А”

    3. Написати шість імен на букву “П”

    4. Написати назву шести держав на букву “І”

    5. Написати п'ять назв станцій метро на букву “П”

    6. Написати двадцять слів на букву “С”

    7. Написати, які материки починаються на букву “А”

    8. Написати назву п'яти держав на букву “М”

    9. Написати назви п'яти фільмів на букву “М”

   10. Написати прізвища п'яти відомих акторів на букву “Л”

   11. Написати прізвища п'яти відомих українських художників, композиторів, письменників на букву “Р”

   12. Написати прізвища п'яти відомих українських художників на букву “К”

   Питання кожного рівня складності оцінюються відповідною кількістю балів.

   Питання №1 - один бал, №2 - два бали і т. д. Оцінка рівня домагань визначається сумою набраних балів.


Методика діагностики особистості на мотивацію до успіху

Стимульний матеріал являє собою 41 твердження, на які випробуваному необхідно дати один з 2 варіантів відповідей "так" чи "ні".

Тест відноситься до моношкальних методик. Ступінь виразності мотивації до успіху оцінюється кількістю балів, що збігаються з ключем.

Інструкція: "Вам буде запропоновано 41 питання, на кожний з яких відповісти "так" чи "ні".


1. Коли можливий вибір між двома варіантами, його краще зробити швидше, ніж відкласти на визначений час.

2. Я легко дратуюся, коли зауважую, що не можу на всі 100 % виконати завдання.

3. Коли я працюю, це виглядає так, начебто я усіх ставлю на карту.

4. Коли виникає проблемна ситуація, я найчастіше приймаю рішення одним з останніх.

5. Коли в мене два дні підряд немає справи, я втрачаю спокій.

6. У деякі дні мої успіхи нижче середніх.

7. Стосовно себе я більш строгий, чим стосовно інших.

8. Я більш доброзичливий, чим інші.

9. Коли я відмовляюся від важкого завдання, я потім суворо засуджую себе, тому що знаю, що в ньому я домігся б успіху.

10. У процесі роботи я маю потребу в невеликих паузах для відпочинку.

11. Ретельність - це не основна моя риса.

12. Мої досягнення в роботі не завжди однакові.

13. Мене більше захоплює інша робота, ніж та, яку я виконую.

14. Осуд стимулює мене більше, ніж похвала.

15. Я знаю, що мої колеги вважають мене діловою людиною.

16. Перешкоди роблять мої рішення більш твердими.

17. У мене легко викликати честолюбство.

18. Коли я працюю без натхнення, це звичайно помітно.

19. При виконанні роботи я не розраховую на допомогу інших.

20. Іноді я відкладаю те, що повинен був зробити зараз.

21. Потрібно покладатися тільки на самого себе.

22. У житті мало речей, більш важливих, чим гроші.

23. Завжди, коли мені потрібно виконати важливе завдання, я ні про що інше не думаю.

24. Я менш честолюбний, ніж інші.

25. Наприкінці відпустки я звичайно радію, що незабаром вийду на роботу. 26. Коли я налаштований на роботу, я роблю її краще і більш кваліфіковано, ніж інші.

27. Мені простіше і легше спілкуватися з людьми, що можуть завзято працювати.

28. Коли в мене немає справ, мені не по собі.

29. Мені доводиться виконувати відповідальну роботу частіше, ніж іншим.

30. Коли мені потрібно приймати рішення, я намагаюся робити це якнайкраще.

31. Мої друзі іноді вважають мене ледачим.

32. Мої успіхи якоюсь мірою залежать від моїх колег.

33. Безглуздо протидіяти волі керівника.

34. Іноді не знаєш, яку роботу прийдеться виконувати.

35. Коли щось не ладиться, я нетерплячий.

36. Я звичайно звертаю мало уваги на свої досягнення.

37. Коли я працюю разом з іншими, моя робота дає більші результати, ніж робота інших.

38. Багато чого, за що я беруся, я не доводжу до кінця.

39. Я заздрю людям, що не завантажені роботою.

40. Я не заздрю тим, хто прагне до влади і положення.

41. Коли я впевнений, що стою на правильному шляху, для доказу своєї правоти я йду аж до крайніх мір.

Ключ:

По 1 балу нараховується за відповіді "так" на наступні питання: 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 37, 41.

Також нараховується по 1 балу за відповіді "ні" на питання: 6, 19, 18, 20, 24, 31, 36, 38,39.

Відповіді на питання 1,11, 12,19, 28, 33, 34, 35,40 не враховуються.

Далі підраховується сума набраних балів.


Аналіз результату:

Від 1 до 10 балів: низька мотивація до успіху;

від 11 до 16 балів: середній рівень мотивації;

від 17 до 20 балів: помірковано високий рівень мотивації;

понад 21 бал: занадто високий рівень мотивації до успіху.


Методика діагностики 

ступеня готовності до ризику

Інструкція: "Оцінить ступінь своєї готовності зробити дії, про які Вас запитують. При відповіді на кожне з 25 питань поставте відповідний бал за наступною схемою:

2 бали - цілком згодний, повне "так";

1 бал - більше "так", чим "ні";

0 балів - ні "так", ні "ні", щось середнє;

-1 бал - більше "ні", чим "так";

-2 бали - повне "ні".

Стимульний матеріал

1.      Перевищили б Ви установлену швидкість, щоб швидше надати необхідну медичну допомогу хворій людині?

2.      Погодилися б Ви заради гарного заробітку брати участь у небезпечній і тривалій експедиції?

3.      Стали б Ви на шляху небезпечного злочинця, що тікає?

4.      Могли б Ви їхати на підніжці товарного вагона при швидкості більш 100 км/год?

5.      Чи можете Ви на інший день після безсонної ночі нормально працювати?

6.      Стали б Ви першим переходити холодну ріку?

7.      Позичили б Ви другу велику суму грошей, будучи не зовсім упевненим, що він зможе Вам повернути її?

8.      Увійшли б Ви разом із приборкувачем у клітку з левами при його запевнянні, що це безпечно?

9.      Могли б Ви під керівництвом досвідченого наставника залізти на високу фабричну трубу?

10.    Могли б Ви без тренування взятися за керування вітрильним човном?

11.    Ризикнули б Ви схопити за вуздечку коня, що біжить?

12.    Могли б Ви, випивши пару літрів пива, їхати на велосипеді?

13.    Могли б Ви здійснити стрибок з парашутом?

14.    Могли б Ви при необхідності проїхати без квитка від Петербурга до Мурманська?

15.    Могли б Ви відправитися в далеку поїздку на автомобілі, якби за кермом повинний був сидіти Ваш знайомий, що зовсім недавно побував у важкій дорожній пригоді?

16.    Могли б Ви стрибнути з 10-метрової висоти на тент пожежної команди?

17.    Могли б Ви, щоб позбутися від затяжної хвороби з постільним режимом, піти на небезпечну для життя операцію?

18.    Могли б Ви зістрибнути з підніжки вагона при швидкості руху 60 км/год?

19.    Могли б Ви у виді виключення разом із шістьма іншими людьми піднятися на ліфті, розрахованому тільки на 5 чоловік?

20.    Могли б Ви за велику грошову винагороду перейти з зав'язаними очима жваве вуличне перехрестя?

21.    Узялися б Ви за небезпечну для життя роботу, якби за неї добре платили?

22.    Могли б Ви після 10 чарок горілки обчислювати відсотки?

23.    Могли б Ви за указівкою Вашого начальника взятися за високовольтний провід, якби він завірив Вас, що провід знеструмлений?

24.    Могли б Ви після деяких попередніх пояснень керувати вертольотом?

25.    Могли б Ви, маючи квитки, але без грошей і продуктів, доїхати з Москви до Хабаровська?

Ключ: після відповіді на всі питання підрахуйте загальну суму балів відповідно до інструкції. Позитивні відповіді на питання свідчать про схильність до ризику в умовах небезпеки. Значення тесту від -50 до +50 балів.

Менше -30 балів: занадто обережні;

Від -10 до +10 балів: середні значення;

Понад +20 балів: схильні до ризику.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів під час літніх канікул